Orice agent economic, conform legislației în vigoare în România, este obligat să cunoască situația partenerului de afaceri, din punct de vedere al situației acestuia în relație cu TVA-ul. Modificările din ultima perioadă fac aceste informații să fie mult mai complexe și, în plus, variabile în timp.

ANAF pune la dispoziția contribuabililor o bază de date publică și gratuită pentru realizarea acestor verificări. Interogarea se poate face fie manual, fie automat:

         Se completează manual CUI-ul partenerului și un cod de verificare:

         

  Rezultatul obținut este:

         

  • Automat – pot fi realizate până la 500 de interogări pe secundă.

În cele ce urmează, o să abordăm un pic mai detaliat interogarea automată, ca fiind foarte utilă în cazul tuturor agenților economici care utilizează soluții informatice, ce pot gestiona un număr mare de tranzacții într-un interval foarte scurt de timp. Oricare ar fi aplicația sau aplicațiile utilizate, până la urmă tot trebuiesc produse declarațiile periodice, cum ar fi D394, D390, D300, și, bineînțeles, înregistrarea corectă a TVA-ului în conturile contabile, în funcție de situația concretă a fiecărui partener la data relevantă.

Am avut nevoia de a utiliza serviciile publice ANAF pentru interogarea electronică a situației unei firme din registrul plătitorilor de TVA. Întrebările la care am încercat să găsesc un răspuns sunt, in ordinea istorică, următoarele:

  1. este partenerul înregistrat în regisrul plătitorilor de TVA?
  2. este partenerul plătitor de TVA la încasare?
  3. și, mai recent, este încadrat în sistemul de plată defalcată a TVA-ului?

 

Aventura a început cu ceva ani în urmă, mai exact în 2012, odată cu Ordonața Guvernului nr. 15/2012, care prevedea aplicarea sistemului de plată a TVA-ului la momentul plății sau încasării, a continuat în 2016 cu apariția unui alt serviciu WEB, folosind o tehnologie diferită pentru interogarea registrului plătitorilor de TVA, care a fost modificat în 11-DEC-2017 cu includerea informațiilor legate de plata defalcată a TVA-ului.

Așadar, să trecem la detaliile legate de titlul articolului. Acesta conține trei litere API, pe care vreau să le explic pe scurt, așa cum le ințeleg. API reprezintă un acronim și vine din limba engleză, de la Application Programing Interface. Se referă în general la un set de reguli, standarde general acceptate pentru facilitarea comunicării între două sau mai multe aplicații informatice. Cu alte cuvinte, aceste API sunt utilizate pentru a învăța doua calculatoare să „vorbească” între ele, fără intervenția unui programator.

De ce API publice? Păi foarte simplu, pentru că există o documentație, o descriere detaliată a modului de configurare și utilizare a acestora, disponibilă pentru toată lumea. In plus, vorbim de un API care nu se modifică în timp, sau orice modificare este anunțată din timp, pentru ca beneficiarii acestora să poată să se adapteze la noile condiții.

Pentru că internetul este mediul de comunicare între cele două calculatoare, API se mai întâlnește sub numele de WEB Service, dar să lăsăm terminologia specifică pentru specialiștii interesați în detaliile tehnice ale acestui proces, articolul fiind adresat utilizatorilor datelor puse la dispoziție de către ANAF.

Iată mai jos o imagine a ceea ce am încercat să descriu în cuvinte până acum:

Despre ANAF o să scriu doar atat: www.anaf.ro, iar despre TVA doar Taxă pe Valoare Adăugată.

O interogare presupune parcurgerea următorilor pași:

  1. Culegerea și transmiterea datelor necesare pentru interogare într-un tabel format din:
    • CUI – Codul Unic de Înregistrare emis de registrul comerțului din România
    • DATA – data de referință pentru determinarea situației unei firme

 

Atenție! Spre deosebire de interogarea manuală, la interogarea automată avem posibilitatea de a interoga situația unui partener la o anumită dată în trecut. Acest lucru este important pentru determinarea situației la data la care a fost emisă o factură, știut fiind faptul că situația din punct de vedere a TVA-ului, se poate schimba de la o zi la alta.

Un exemplu de interogare este prezentat în tabelul de mai jos:

Exemplul CUI Data
1 23340788 2018-01-24
2 3029613 2017-12-31
3 11909783 2017-12-31

 

  1. Recepționarea, stocarea și interpretarea următoarelor date primite de la ANAF:

 

Cod Descriere
cui Codul Fiscal
data Data pentru care se efectuează căutarea
denumire Denumirea contribuabilului
adresa Adresa sediului social
scpTVA true – pentru plătitor în scopuri de tva
false – în cazul în care nu e plătitor în scopuri de TVA la data căutată
data_inceput_ScpTVA Data înregistrării ca plătitor de TVA
data_sfarsit_ScpTVA Data radierii ca plătitor de TVA
data_anul_imp_ScpTVA  
mesaj_ScpTVA – MESAJ: (ne)platitor de TVA la data cautată
dataInceputTvaInc Data înregistrării ca plătitor de TVA la încasare
dataSfarsitTvaInc Data radierii ca platitor de TVA la încasare
dataActualizareTvaInc Data actualizării în baza de date ANAF ca plătitor de TVA la încasare
dataPublicareTvaInc Data publicării informației referitoare la situația plății TVA la încasare
tipActTvaInc Tipul activității operațiunii legate de TVA la încasare. (Înregistrare sau Radiere)
statusTvaIncasare true – pentru plătitor TVA la încasare
false – în cazul în care nu e plătitor de TVA la încasare la data căutată
dataInactivare Data inactivare ca plătitor de TVA.
dataReactivare Data reactivare ca plătitor de TVA.
dataPublicare Data publicării deciziei de inactivare / reactivare ca plătitor de TVA.
dataRadiere Data radiere ca plătitor de TVA.
statusInactivi true – pentru inactiv
false – în cazul în care nu este inactiv la data căutată
dataInceputSplitTVA Data la care aplică plata defalcată a TVA
dataAnulareSplitTVA Data la care a fost anulată înregistrarea ca plătitor a TVA defalcat
statusSplitTVA true – aplică plata defalcată a TVA
false – nu aplică plata defalcată a TVA la data cautată

 

Pentru exemplul de interogare prezentat mai sus, răspunsul este:

Cod Exemplul 1 Exemplul 2 Exemplul 3
cui 23340788 3029613 11909783
data 1/24/2018 12/31/2017 12/31/2017
denumire CFT SOLID SRL READY S.R.L. ERNST & YOUNG ASSURANCE SERVICES SRL
adresa MUNICIPIUL BUCUREŞTI, SECTOR 1, CAL. GRIVIŢEI, NR.232, BL.2, SC.F, ET.4, AP.176 JUD. ARAD, MUN. ARAD, STR. ION LUCA CARAGIALE, NR.22 MUNICIPIUL BUCUREŞTI, SECTOR 1, BLD. ION MIHALACHE, NR.15-17, BL.BTC, ET.21
scpTVA TRUE TRUE TRUE
data_inceput_ScpTVA 2/25/2008 7/1/1993 7/5/1999
data_sfarsit_ScpTVA      
data_anul_imp_ScpTVA      
mesaj_ScpTVA plătitor IN SCOPURI de TVA la data căutată plătitor IN SCOPURI de TVA la data căutată plătitor IN SCOPURI de TVA la data cautată
dataInceputTvaInc   1/1/2013  
dataSfarsitTvaInc      
dataActualizareTvaInc   12/27/2012  
dataPublicareTvaInc   12/28/2012  
tipActTvaInc   Inregistrare  
statusTvaIncasare FALSE TRUE FALSE
dataInactivare      
dataReactivare      
dataPublicare      
dataRadiere      
statusInactivi TRUE TRUE TRUE
dataInceputSplitTVA     10/2/2017
dataAnulareSplitTVA      
statusSplitTVA FALSE FALSE TRUE

 

În concluzie, în răspunsul primit de la ANAF regăsim situația contribuabililor care sunt înregistrați conform art. 316 din Codul Fiscal, conform:

  • Registrului contribuabililor inactivi/reactivi,
  • Registrului persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la incasare și respectiv
  • Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA.

 

Avantajele, chiar dacă par evidente, aș vrea totuși să le menționez pe scurt:

  • Dată fiind sursa informațiilor, acestea sunt opozabile orcărui audit financiar contabil și fiscal,
  • Conținutul mesajelor este actualizat la zi de către autoritățile din România responsabile de acest lucru, practic vorbim de aceeași bază de date pe care o folosește orice funcționar public din cadrul ANAF,
  • În urma testelor realizate, timpii de răspuns obținuți sunt foarte buni, putându-se integra un astfel de serviciu WEB în orice aplicație, chiar și în cele din birourile de relații cu publicul unde viteza de răspuns este crucială,
  • O altă aplicabilitate ar putea fi integrarea în procese de tip „back office”, pentru actualizarea bazelor de date de parteneri, pregătirea jurnalelor de cumpărări și vânzări, pregătirea datelor pentru D394 si D390.

 

În loc de concluzie, apreciez în mod deosebit faptul că, deși destul de târziu și documentat precar, există un serviciu WEB, public și gratuit, pus la dispoziția oricui dorește. Pe viitor îmi doresc să vedem cât mai multe astfel de inițiative din partea autorităților. Dacă tot sunt complicate lucrurile, măcar nu mai stăm pe drumuri și pe la ghișee.

 

 

Autor: Cosmin Eftimie

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *